Що робити, якщо прострочили кредит?

Що робити, якщо прострочили кредит?

Існує безліч способів опинитися в такій сумній ситуації. Можливо, клієнт неправильно оцінив свої сили, або неправильно розрахував вартість кредиту, а може, просто підвів роботодавець або замовник. Може бути, позичальник виявився людиною безвідповідальною і брав кредити, поки їх давали, не думаючи про наслідки, або про те, що їх коли-небудь потрібно повертати. 

Так чи інакше, підсумок один: кредит прострочений, кредитор кожен день нараховує шалені відсотки і постійно тисне на психіку дзвінками, листами та есемесками. Це - цілком життєва ситуація, і є кілька моделей поведінки для людей, які в ній опинилися. Не всі з цих моделей - правильні. 

Скажемо одразу: ми нікого не хочемо засуджувати або звинувачувати. У житті трапляються різні речі і не всі з них хороші. Мета цього тексту - показати, що навіть з неприємної ситуації, такої, як давнє прострочення, можна вийти по-різному. 

Що робити не потрібно 

Ховати голову в пісок. Часто, опинившись з простроченням на руках, клієнт приймає рішення не робити нічого і чекати, що все якось розрулиться саме по собі. Хтось сподівається на те, що МФО ось-ось заборонять. Або що про борг забудуть. Або що не стануть морочитися з такою маленькою сумою. Або просто сподіваються на диво. Тому просто перестають відповідати на дзвінки або листи, ігнорують будь-які спроби вийти на контакт з боку кредитора. 

Чому така поведінка - неправильна? Тому що поки ви нічого не робите, ваш борг зростає. Тому що більшість онлайн МФО мають діючу державну ліцензію на видачу кредитів, а це значить, що їх діяльність - цілком законна і держава дозволила їм працювати. Тому що чарівник у блакитному гелікоптері прилітає тільки в старих мультфільмах, а в реальному житті співробітники фінкомпанії можуть намагатися вийти з боржником на зв'язок, щоб розібратися в проблемі і запропонувати різні варіанти її вирішення. 

Шукати каламутні "обхідні шляхи". Інший варіант, який завжди створює нові проблеми, а не вирішує їх - пошук людей, які обіцяють за винагороду "видалити з бази МФО" або "почистити кредитну історію". 

За подібними пропозиціями в 99,9% випадків стоять шахраї. Вони в кращому випадку просто візьмуть з вас передоплату за "видалення" і зникнуть. Але найчастіше, вони ще й попросять у вас фото вашого паспорта, податкового коду, фотографію з усіма вашими документами і номер карти, на яку брали кредит. 

Вгадаєте, що буде далі? Правильно, з цими даними легко можна перевипустити сім карту і викрасти доступи до інтернет-банку. Або взагалі завести на ваше ім'я новий рахунок в банку (такі випадки рідко, але бувають). Зняти всі гроші, в тому числі вичерпати кредитні ліміти, набрати кредитів на ваше ім'я і всі їх перевести в готівку - просто справа техніки. 

Не кажучи про те, що за "послуги" подібні "фахівці" просять часто немаленькі гроші, які багатьом теж доводиться позичати. Але ж можна було просто напряму домовитися з кредитором, хоча б спробувати налагодити діалог. 

Що потрібно робити, якщо влетіли в прострочення

По-перше, виходьте на зв'язок. Якщо ви не можете платити. Якщо ви не хочете платити. Якщо ви хочете заплатити, але не все одразу, або у вас немає всієї потрібної суми - виходьте на зв'язок самі, пояснюйте ситуацію, намагайтеся зійтися посередині. Ваших кредиторів в першу чергу цікавить можливість повернути свої гроші, і не понести додаткових витрат в процесі. 

Пам'ятайте, що вирішення майнових питань у досудовому порядку, шляхом переговорів між зацікавленими сторонами - це ваше невід'ємне право. Але також це пріоритет будь-якого бізнесу. Крім того, якщо вам навіть не вдасться домовитися, у вас завжди є в запасі ще один варіант. 

Якщо вирішити питання з простроченням напряму з фінкомпанією не виходить, і ви впевнені, що ваші права споживача фінансових послуг були якимось чином порушені, звертайтеся за допомогою до установ, які охороняють права споживачів фінансових послуг - Національний банк України і Службу захисту прав споживачів.

Похожие статьи